maandag 19 augustus 2013

Oefenen met b d en p

Heeft jou zoon of dochter ook moeite met het uit elkaar halen van b, d en p? Worden b en d regelmatig verwisseld en p regelmatig aangezien voor b of d?

Soms helpt het om plaatjes te gebruiken... letters alleen zijn zo abstract! Ik heb ze in de woonkamer opgehangen en mijn zoon refereert er regelmatig aan. Voor hem is dit een handig hulpmiddel om te onthouden welke letter b, d of p is. buik - dinosaurus en paraplu.



Download hier gratis het plaatje

PS Dit was mijn eerste draft - geïnspireerd door 'Aanpak b/d probleem' van veiliglezen.nl (PDF bestand dat je moet downloaden om te lezen). Maar 'duik' voor 'd' was niet zo'n voor de hand liggend woordbeeld. Toen mijn oudste zoon een boek over dinosaurussen (altijd interessant voor jongens) kreeg van een oom en tante bracht mij dat op bovenstaand idee.


Voor cijfers kun je overigens hetzelfde doen. Ik zal binnenkort als het lukt de rijmpjes posten die wij destijds gebruikt hebben om de cijfers 6-12 erin te krijgen (dwz hun abstracte benamingen).
In de zomervakantie tussen groep 1 en 2 hebben we daar ontzettend hard op geoefend. De benamingen van cijfers en letters zijn erg abstract en voor sommige kinderen moeilijk te onthouden. Onze 2e zoon heeft waarschijnlijk een lichte vorm van woordvindingsstoornis - en dus veel moeite om de abstracte benamingen te onthouden. Maar ook beelddenkers kunnen hier baat bij hebben. Het doel is de informatie op verschillende manieren aan te bieden zodat er veel synapsen aangemaakt worden in de hersenen die leiden tot de gezochte informatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten